GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU DI GUGUS VII KECAMATAN SULTAN DAULAT KOTA SUBULUSSALAM

Erwan, Yusrizal, Bahrun

Abstract


ABSTRACT: Leadership style is an attitude or behavior which apply the school leader in implementing the tasks of leadership, depending on the circumstances of a person employed at the time of that person attempts to influence others. The research objective was to determine the principal's leadership style, include: discipline teachers; the ability of the teacher and the teacher's responsibility. This study used a qualitative approach with descriptive methods. Collected through: interviews, observation and documentation. Subjects were principals, teachers and school supervisors in Gugus VII Kecamatan Sultan Daulat. The research found: (1) The leadership style that is applied to the principal in improving discipline teachers, tells style. In addition to informing, principals also apply a participatory style, where the principal invites teachers to discipline and guide teachers on work to be done; (2) The leadership style that is applied to the principal in improving teaching capabilities is a participative style by opening a discussion forum every opportunity to find a solution. In addition to a participative style principals also apply a consultative style to direct teachers to improve his work both in learning and preparing the school administration; and (3) The leadership style is applied principals in improving teachers' responsibility is discretionary style by directing teachers to prepare school programs, solve problems independently and decide which solution is best for educational purposes. In addition, principals also apply where the participative with this style, teachers have contributed to the decision making process.

KEYWORDS: Leadership, Style, Principal and Teacher Performance

 

ABSTRAK: Gaya kepemimpinan adalah sikap atau prilaku yang diterapkan pemimpin sekolah dalam melaksanakan tugas kepemimpinannya, tergantung pada situasi dan kondisi yang dipergunakan seseorang pada saat orang tersebut mencoba mempengaruhi orang lain. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui gaya kepemimpinan kepala sekolah, meliputi: disiplin guru; kemampuan guru dan tanggung jawab guru. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Pengumpulan data dilakukan melalui: wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Subjek penelitian adalah kepala sekolah, guru dan pengawas sekolah di Gugus VII dalam Kecamatan Sultan Daulat. Hasil penelitian ditemukan: (1) Gaya kepemimpinan yang diterapkan kepala sekolah dalam meningkatkan disiplin guru yaitu gaya memberitahukan (telling). Selain memberitahukan, kepala sekolah juga menerapkan gaya partisipasif, dimana kepala sekolah mengajak guru untuk disiplin serta mengarahkannya tentang tugas yang harus dikerjakan; (2) Gaya kepemimpinan yang diterapkan kepala sekolah dalam meningkatkan kemampuan mengajar guru adalah gaya partisipatif dengan membuka forum diskusi setiap kesempatan untuk mencari solusi. Selain gaya partisipatif kepala sekolah juga menerapkan gaya konsultatif (selling) untuk mengarahkan guru dalam meningkatkan kemampuan kerjanya baik dalam pembelajaran maupun menyusun administrasi sekolah; dan (3) Gaya kepemimpinan yang diterapkan kepala sekolah dalam meningkatkan tanggung jawab mengajar guru adalah gaya delegatif dengan mengarahkan guru untuk menyusun program sekolah, mengatasi permasalahan secara mandiri dan memutuskan solusi yang terbaik untuk kepentingan pendidikan. Selain itu, kepala sekolah juga menerapkan gaya partisipatif, dengan gaya ini guru mempunyai andil dalam pengambilan keputusan.

KATA KUNCI: Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

 

Jurnal Administrasi Pendidikan

Jalan. Tgk Chik Pante Kulu No. 5 Komplek Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda Aceh 23111. Telp : (0651) 7407659, 7555110, Fax : (0651) 7551002.Cp:+62-85277963816. Website: www.pps.unsyiah.ac.id
e-mail: sjmpascasarjana@gmail.com

 

e-ISSN: 2302-0156