BUDAYA KINERJA GURU SERTIFIKASI DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI SD NEGERI 16 BANDA ACEH

Nurlina, Cut Zahri Harun, Sakdiah Ibrahim.

Abstract


Abstract: The quality of education in Indonesia is one of the factors to improve the human resource quality and provide success to educational institution. Teacher as the determiner of the success is demanded to provide high performance in carrying duties and responsibilities maximally. This study aimed at finding out the performance of the teacher in implementing discipline culture, the teacher’s ability in teaching and providing motivation for certificated teacher. This study used qualitative approach with descriptive method. Data were collected through observation, interview, and documentation study. Subjects of the study were principal, vice principal, and certificated teachers. The results of the study showed that: (1) Certificated teachers had implemented discipline culture in planning, implementing, and evaluating the learning  by preparing learning tools in accordance with the curriculum such as syllabus, semester program, and lesson plan with the guidance of senior teachers and supervisor in Teacher Activity Group. However there were teachers who prepared lesson plan just to fulfill administration requirements; (2) The ability of certificated teachers in preparing learning tools became the main necessity in teaching; and (3) Certificated teachers were motivated in aiming at improving self-quality by enthusiastically participating in various education and training program in order to improve students’ achievement. For a teacher, the purpose of motivation is to encourage and spur on the students in order to stimulate their desire and willingness to improve their achievement to fulfill the education goals in accordance with school curriculum.

Keywords: Culture, Performance, and Achievement Teacher Certification


Abstrak: Mutu pendidikan Indonesia merupakan salah satu faktor untuk meningkatkan kualitas sumber daya manusia dan dapat memberikan kesuksesan terhadap lembaga pendidikan. Guru sebagai penentu keberhasilan pelaksanaan belajar mengajar dituntut untuk menghasilkan kinerja yang tinggi dalam menjalankan tugas dan tanggung jawab secara maksimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kinerja guru dalam menerapkan budaya disiplin, kemampuan dalam mengajar, dan memberikan motivasi bagi guru sertifikasi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif, teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Subjek penelitian adalah kepala sekolah, wakil kepala sekolah, dan guru sertifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Guru sertifikasi telah melaksanakan budaya disiplin dalam merencanakan, melaksanakan, dan mengevaluasi pembelajaran, dengan menyiapkan perangkat pembelajaran sesuai kurikulum seperti membuat Silabus, Program Semester, dan RPP dengan bimbingan guru senior dan pengawas dalam forum KKG. Namun, ada beberapa guru yang membuat RPP sebagai persyaratan administrasi saja; (2) Kemampuan guru sertifikasi dalam menyusun perangkat pembelajaran  dan menjadi kebutuhan pokok dalam mengajar; dan (3) Motivasi kinerja guru sertifikasi bertujuan untuk meningkatkan kualitas diri yang sangat antusias dengan mengikuti berbagai pelatihan dan diklat sehingga dapat meningkatkan prestasi siswa. Bagi seorang guru, tujuan motivasi adalah untuk menggerakkan atau memacu para siswanya, agar timbul keinginan dan kemauannya untuk meningkatkan prestasi belajar siswa, sehingga tercapainya tujuan pendidikan sesuai dengan yang diharapkan di dalam kurikulum sekolah.

Kata Kunci : Budaya, Kinerja Guru Sertifikasi, dan Prestasi Belajar


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

 

Jurnal Administrasi Pendidikan

Jalan. Tgk Chik Pante Kulu No. 5 Komplek Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda Aceh 23111. Telp : (0651) 7407659, 7555110, Fax : (0651) 7551002.Cp:+62-85277963816. Website: www.pps.unsyiah.ac.id
e-mail: sjmpascasarjana@gmail.com

 

e-ISSN: 2302-0156