GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN GURU PADA MAN PEGASING KEBUPATEN ACEH TENGAH

Riza Mahara, Cut Zahri Harun, Nasir Usman

Abstract


Abstract: The principal leadership style is one of the determining factors of teachers’ discipline. The principal is required to utilize and solve all the school problem together, so the leadership can influence others to achieve the goals set. This research was aimed at finding out: (1) the style of principal leadership in improving the discipline of teachers, (2) the constraints faced by principal in improving the discipline of teachers of MAN Pegasing, in Aceh Tengah regency. This research used descriptive method with qualitative approach. The techniques of data collection were conducted through observation, interview, and documentation. The research subjects were principal and teachers of MAN Pegasing, in Aceh Tengah regency. The data were analyzed using data reduction, data display, and conclusion techniques. The result showed that: (1) the principal of MAN Pegasing in Aceh Tengah regency used authoritarian and democratic leadership style in improving the discipline of teachers. (2) the principal of MAN Pegasing in Aceh Tengah regency had obstacle in improving the discipline of teachers at school. It could be seen from the poor work ethos of teachers, teachers lived far from school, teachers had different background of education, so the teachers did not understand the administration well, both teacher and classroom administrations. It is expected that the principal give motivation and guidance related to discipline, commitment, ability, and responsibility of teachers effectively and efficiently in order to improve discipline of teachers at school.

Keywords: Style of Leadership and Teacher Discipline

 

Abstrak: Gaya kepemimpinan kepala sekolah merupakan salah satu faktor penentu kedisiplinan guru. Kepala sekolah dituntut dapat memanfaatkan dan mengatasi bersama-sama semua persoalan yang terjadi di sekolah, dengan demikian kepemimpinan dapat mempengaruhi orang lain untuk mencapai tujuan yang di inginkan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui tentang: (1) Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatan kedisiplinan guru, (2) hambatan-hambatan yang dihadapi kepala sekolah dalam meningkatkan kedisiplinan guru di MAN Pegasing Kabupaten Aceh Tengah. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data yang dikumpulkan melalui pedoman observasi, pedoman wawancara, dan dokumentasi. Subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah dan guru MAN Pegasing Kabupaten Aceh Tengah. Teknik analisis data dalam penelitian ini dengan menggunakan reduksi data, display data dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) gaya kepala MAN Pegasing Kabupaten Aceh Tengah dalam meningkatkan kedisiplinan guru, adalah dengan gaya otoriter dan demokratis (2) kepala sekolah MAN Pegasing Kabupaten Aceh Tengah memiliki hambatan dalam meningkatkan kedisiplinan guru di sekolah. Hal ini bisa dilihat dari etos kerja guru yang masih lemah, guru berdomisili jauh dari sekolah, latar belakang pendidikan berbeda, sehingga kurang menguasai administrasi, baik administrasi guru maupun administrasi kelas. Diharapkan kepada kepala sekolah supaya dapat memberikan dorongan dan arahan dalam kinerjanya tentang disiplin guru, komitmen guru, kemampuan guru dan tanggung jawab guru secara efektif dan efisien untuk meningkatkan kedisiplinan guru di sekolah.

Kata Kunci: Gaya Kepemimpinan dan  Kedisiplinan Guru


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

 

Jurnal Administrasi Pendidikan

Jalan. Tgk Chik Pante Kulu No. 5 Komplek Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda Aceh 23111. Telp : (0651) 7407659, 7555110, Fax : (0651) 7551002.Cp:+62-85277963816. Website: www.pps.unsyiah.ac.id
e-mail: sjmpascasarjana@gmail.com

 

e-ISSN: 2302-0156