KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DALAM PENGELOLAAN PEMBELAJARAN DI MTs MUHAMMADIYAH BANDA ACEH

Cut Fitriani, Murniati AR, Nasir Usman

Abstract


Abstract : A success of teachers should be supported with basic skills in implementing their knowledge in the process of educative interaction as well as their willingness to devote themselves according to their ability. This study aimed to find our the importance of teacher competence in learning management, profesional strategy of teachers, and learning evaluation in improving the quality of education. Method of research is descriptive with qualitative approach. The Techniques of data collection used were interview, observation, and documentation study. The Subjects of the study were  teachers, principal, vice principal, and students in Muhammadiyah Islamic Junior High School of Banda Aceh City. The results of the study showed that: (1) the competence owned by the teachers in planning lessons, especially in designing lesson plan, syllabus,  planning learning media and sources, and learning evaluation was in accordance with the instructions set, but there were some teachers did not make lesson plan. (2) The professional strategy of teachers in learning implementation was master the material, structure, concept and mindset of science that supports the subjects taught. It was done by reviewing materials before continuing to teach and adjusting the materials with lesrning media/sources; (3) The learning evaluation given by the teachers was in accordance with the learning goals set, which included assessment of student's character, ability fo understanding concept, and student's skills and attitud in  learning process. The evaluation was conducted in every completed learning material.

Keywords : Competence , Professional, and Learning Management

 

Abstrak : Keberhasilan guru harus didukung oleh kemampuan dasar dalam mengimplementasikan ilmunya dalam proses interaksi edukatif serta kerelaannya untuk mengabdikan diri sesuai dengan kemampuan yang dimilikinya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pentingnya kompetensi guru dalam pengelolaan pembelajaran, strategi profesional guru dan evaluasi pembelajaran dalam meningkatkan mutu pendidikan. Metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Subjek penelitian adalah para guru, Kepala Madrasah, Waka Madrasah dan siswa di MTs Muhammadiyah Kota Banda Aceh. Hasil penelitian menunjukkan:  (1) kompetensi yang dimiliki guru dalam merencanakan pembelajaran dalam menyusun RPP, penyusunan silabus, merencanakan media dan sumber pembelajaran serta merencanakan evaluasi pembelajaran sesuai dengan petunjuk yang ditetapkan, tetapi ada beberapa guru mengajar tidak membuat perencanaan pembelajaran; (2) strategi profesional guru dalam mengimplementasikan pembelajaran yaitu: menguasai materi, struktur, konsep dan pola pikir keilmuan yang mendukung mata pelajaran yang diajarkan. Hal itu dilakukan dengan review materi sebelum melanjutkan, menyesuaikan materi dengan media/ sumber belajar; dan (3) evaluasi pembelajaran yang diberikan guru sesuai dengan tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan, yaitu mencakup nilai karakter siswa, penilaian kemampuan memahami konsep, nilai keterampilan siswa dan nilai sikap dalam proses pembelajaran. Evaluasi dilakukan setiap selesai satu materi pokok bahasan pelajaran.

Kata kunci: Kompetensi, Profesional dan Pengelolaan Pembelajaran


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

 

Jurnal Administrasi Pendidikan

Jalan. Tgk Chik Pante Kulu No. 5 Komplek Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda Aceh 23111. Telp : (0651) 7407659, 7555110, Fax : (0651) 7551002.Cp:+62-85277963816. Website: www.pps.unsyiah.ac.id
e-mail: sjmpascasarjana@gmail.com

 

e-ISSN: 2302-0156