PENGARUH ORGANISASI SEKOLAH DAN KINERJA GURU TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA SMK NEGERI KABUPATEN BIREUEN

Zulfahmi, Yusrizal, Niswanto

Abstract


Abstract: School organizational atmosphere and teacher performance are factorstoimprove students academic achievement. The purpose of this study was to determine the effect of school organizational atmosphere and teacher performance on studentsacademicachievement in State Vocational High Schools (SMKN) of Bireuen District. Descriptive method with quantitative approach was used. The population of this study were teachers and students of class XI at SMKNs in Bireuen District which were 250 teachers and 136 students.The data were collectedby using questionnaires and documentation studywere analyzed by using SPSS version 23. The results showed that there was a significant relationship between school organizational atmosphere (X1) and student academicachievement (Y) calculated by using the correlation coefficient and the value was 0.343. This showed that the influence was still in the weak category, with a significant level tcount > ttable or 2.93 > 1.66 then Ho was rejected. In the variable of teacher performance (X2) on student academicachievement (Y), Pearson correlation value was 0.277, which was below 0.40. This indicated that teacher performance variable remained low on student academicachievement and the significance was tcount > ttable or 2.064 > 1.977meaning that there was no significant correlation. However, the magnitude of simultaneouseffect between school organizational atmosphere (X1) and teacher performance (X2) on student academicachievement (Y) was equal to 0.4252 classified as a very weak relationship.

Keywords: Teaching atmosphere, teacher performance,student academicach evement

 

Abstrak: Iklim organisasi sekolah dan kinerja guru merupakan salah satu faktor untuk terwujudnya prestasi belajar siswa. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh iklim organisasi sekolah dan kinerja guru terhadap prestasi siswa pada SMK Negeri Kabupaten Bireuen. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi pada penelitian ini adalah guru dan siswa kelas XI di SMK Negeri  di Kabupaten Bireuen sebanyak 250 orang guru dan 136 siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan angket serta studi dokumentasi dan analisis data menggunakan SPSS Versi 23. Hasil penelitian ini menunjukkan ada pengaruh yang signifikan antara iklim organisasi sekolah (X1) terhadap prestasi belajar siswa (Y) yang dihitung dengan koefisien korelasi adalah 0,343 hal ini menunjukkan pengaruh yang masih dalam kategori lemah, dengan tingkat signifikan thitung> ttabel atau 2,93 > 1,66 maka Ho ditolak. Pada variabel kinerja guru (X2) dengan prestasi belajar siswa (Y) dengan skor person corelation sebesar 0,277 berada di bawah 0,40 menunjukkan variabel kinerja guru masih rendah terhadap prestasi belajar siswa, dan signifikansi thitung> ttabel atau 2,064 > 1,977 yang artinya terdapat ada yang signifikan. Sedangkan besarnya pengaruh secara bersama-sama (simultan) antara variabel iklim organisasi sekolah (X1) dan kinerja guru (X2) terhadap prestasi belajar siswa (Y) adalah sebesar 0,4252 hubungan tergolong masih sangat lemah.

Kata kunci: Iklim, Kinerja Guru dan Prestasi Belajar Siswa


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

 

Jurnal Administrasi Pendidikan

Jalan. Tgk Chik Pante Kulu No. 5 Komplek Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda Aceh 23111. Telp : (0651) 7407659, 7555110, Fax : (0651) 7551002.Cp:+62-85277963816. Website: www.pps.unsyiah.ac.id
e-mail: sjmpascasarjana@gmail.com

 

e-ISSN: 2302-0156