KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU PADA SEKOLAH DASAR LUAR BIASA NEGERI BANDA ACEH

Kasidah, Murniati AR, Bahrun

Abstract


Abstract: The objective of this study is to explore the principal’s policy program, principal’s leadership style, and the obstacles encountered in improving teacher performance. This study uses descriptive qualitative research. Data is collected from observation, interviews, and documentation. The study participants are schools’principals, vice principals, and teachers. The results show that: (1) the principal’s policy in improving teachers’ performance is initiated by discussion among the principal, the vice principle, and the senior teachers in developing the school programs at the beginning ofeach academic year; empowering the teachers based on their ability and willingness, building cooperation, enhancing the infrastructures, and being active in the Teacher Working Group (KKG); (2) the principal used instructive, consultative, participative, and delegative leadership styles in guiding and encouraging the teachers in achieving the educational goals; (3) the constraints faced by the principal in improving teachers’ performance are the training program had not accommodated all kinds of disability, the training results do not impact the performance, there is a shortage of teachers for special needs education and lack of earning infrastructures.

Keywords: leadership, principal, and teachers’ performance


Abstrak: Keberhasilan pendidikan dipengaruhi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui program kebijakan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru, gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru, dan hambatan  kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif, teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi dengan subjek penelitian adalah kepala sekolah, wakil kepala sekolah, serta dewan guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Program kebijakan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru diawali dengan musyawarah antara kepala sekolah dengan wakil kepala sekolah dan guru senior  dalam menyusun program sekolah pada awal tahun ajaran baru, memperdayakan guru sesuai dengan kemampuan dan kemauan guru, menjalin kerja sama, melengkapi sarana prasarana serta aktif dalam Kelompok Kerja Guru (KKG); (2) Gaya kepemimpinan  kepala sekolah dalam membina, membimbing guru dengan menggunakan gaya instruktif, konsultatif, partisipatif, delegatif  dalam mengarahkan dan mempengaruhi guru untuk mencapai tujuan pendidikan; (3) Hambatan yang dihadapi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru,  program pelatihan  belum mengakomodir semua jenis ketunaan yang ada, hasil pelatihan belum mengimbas kepada  kinerja guru-guru, kekurangan guru berpendidikan khusus luar biasa,  masih kurang sarana dan prasarana pendukung pembelajaran.

Kata kunci: Kepemimpinan, kepala sekolah, dan kinerja guru

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

 

Jurnal Administrasi Pendidikan

Jalan. Tgk Chik Pante Kulu No. 5 Komplek Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda Aceh 23111. Telp : (0651) 7407659, 7555110, Fax : (0651) 7551002.Cp:+62-85277963816. Website: www.pps.unsyiah.ac.id
e-mail: sjmpascasarjana@gmail.com

 

e-ISSN: 2302-0156