PENERAPAN MEDIA LABORATORIUM VIRTUAL PHET PADA MATERI HUKUM OHM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X-IA 5 SMAN 5 BANDA ACEH

Soewarno S

Abstract


Research on the Application of Media Virtual Laboratory Phet To Improve Learning Outcomes Physics At Students In SMA Negeri 5 Banda Aceh aims to determine: (1) the activities of teachers and students, (2) the skills of teachers in managing learning, (3) the results of student learning and (4) the students' responses to the use of Virtual Laboratory PhET media in the learning process. This type of research is the Classroom Action Research (PTK) and the approach used in this research is descriptive statistical approach where the data obtained are then processed using statistical methods and explain again using the word. The subjects were students of class X-IA5 SMAN 5 Banda Aceh the school year 2014/2015, amounting to 32 students. Data collection instruments used in research that observation sheets, tests and questionnaires were analyzed using analysis of all three percentages. The results showed (1) an increase in activity of teachers and students during the learning process, (2) an increase in teachers' skills in managing the learning of the category is becoming a very good (3) the percentage of completeness individual as a whole increased from cycle 1 to cycle 3 is 70% , 79% and 95%, and the percentage of the overall classical ketuntasanan also increased 65%, 80% and 91%. (4) The students' responses tend to be positive where 95% of students said he was happy to use this PhET Virtual Laboratory media in learning. From this research it can be concluded that the application of Virtual Laboratory PhET media can improve student learning outcomes on the subject of Ohm's law. It is recommended that research using Virtual Laboratory PhET media can proceed on other relavan material physics and not only at the high school level but also at the SMP so that the conclusions can apply more generative.

Keywords


Media, Virtual Laboratory PhET, learning outcomes

Full Text:

DOWNLOAD PDF

References


Afifah, Ratih Mega Ayu. 2014. Pengaruh Pembelajaran Giude Inquiry Berbantuan PhET (GIBP) Terhadap Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Dan Tanggung Jawab Siswa Kelas XI IPA Pada Materi Teori Kinetik Gas. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Malang, (online), Vol.2, No.1, (http://www.jurnal-online.um.ac.id)

Aqib, Zainal. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya

Arikunto, Suharsimi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Grafindo Persada.

Baharuddin dan Wahyun.i, E.N. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta: Arrus Media

Budiyono. 2009. Penerapan Laboratorium Riil Dan Virtual Pada Pembelajaran Fisika Melalui Metode Eksperimen Ditinjau Dari Gaya Belajar. Tesis. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Darsono, dkk. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: CV. IKIP Semarang.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Hafsyah, Nur Siti. 2012. Penerapan Model Inkuiri Terstruktur dengan Media Virtual-Lab pada Pembelajaean Fisika di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika (JPF). Vol. 1 No. 2, 158-164.

Hamdani, Dedy. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Simulasi PhET Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA. 480-483

Kanginan, Marthen. 2006. Fisika Untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Erlangga

Khairunnidar. 2015. “Penerapan Model QuantumTeaching dan Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa di MtsN Model Banda Aceh”. Skripsi tidak diterbitkan. Darussalam: Universitas Syiah Kuala.

Mulyasa, Enco. 2012. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Oetomo, Budi Sutedjo Dharma. 2007. E-Education Konsep, Teknologi dan Aplikasi Internet Pendidikan. Yogyakarta: C.V ANDI OFFSET.

Pakhrur Razi, Nailil H, Ramli. 2008. Pengembangan Virtual Laboratory Berbasis ICT Untuk Meningkatkan Kompetensi Kerja Ilmiah Siswa dalam Pembelajaran Fisika SMA Kota Padang. Padang: UNP.

Prihatiningtyas, S. 2013. Implementasi Simulasi PhET dan KIT Sederhana Untuk Mengajarkan Keterampilan Psikomotor Siswa Pada Pokok Bahasan Alat Optik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. (JPII) 2 (1), 18-22.

Riyanto, Yatim. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Rochman, Nur Hidayatur & Madlazim. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Yang Bersinergi Dengan Media Lab-Virtual PhET Pada Materi Sub Pokok Bahasan Fluida Bergerak Di MAN 2 Gresik. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika. Vol. 02 No. 03, 162-166.

Roestiyah. 2008. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rhineka Cipta.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sudijono, Anas. 2005. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali pers.

Sudjana, Nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugihartono, dkk. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Supiyanto, 2006. Fisika 2 Untuk SMA Kelas XI. Jakarta: PT. Phibeta Aneka Gama

Wahyuni, S. 2010. Pengaruh Laboratorium Terhadap Respon Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA. Saintifika 11 (1), 74-86.

Yusuf & Subaer. 2013. Pengembengan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Media Laboratorium Virtual Pada Materi Dualisme Gelombang Partikel Di SMA Tut Wuri Handayani Makassar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII) 2 (2), 189-194.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.