PERILAKU KONSUMSI ISLAM DI INDONESIA

Novi Indriyani Sitepu

Abstract


This study aims to analyze the urgency of consumption in the economy and the implementation of Islamic values in public consumption behavior. The data used was time series data to food consumption on Indonesian from year 2011 to 2014. The analysis was conducted with qualitative method using the analysis techniques library research, are deskriptive analysis. The result shows that consumptive behavior becomes a habit Indonesian society, so the community income mostly just for consumption. Islam provides a solution that balanced consumption behavior that is not tabdjir and not ishraf.

Artikel ini bertujuan untuk menganalisis tentang urgensi konsumsi dalam perekonomian dan implementasi nilai Islam pada perilaku konsumsi masyarakat. Data yang digunakan adalah data seri waktu (time series) terhadap konsumsi makanan di Indonesia dari tahun 2011 sampai dengan 2014. Analisis dilakukan dengan metode kualitatif dengan menggunakan tekhnik analisis library research yang bersifat deskriptif analisis. Hasil-hasil penelitian menunjukkan bahwa Perilaku konsumtif menjadi kebiasaan masyarakat Indonesia, sehingga penghasilan masyarakat sebagian besar hanya untuk konsumsi. Islam menawarkan pola konsumsi yang seimbang yaitu tidak tabdjir dan tidak ishraf.


Keywords


The Consumption Behavior, The Consumption, The Consumtion in Islam

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24815/jped.v2i1.6650

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam



___________________________________________________________

Published by:

Islamic Economics Department collaborated with IAEI DPW Aceh
Economics and Business Faculty
Syiah Kuala University
Kopelma Darussalam, Banda Aceh, Indonesia - 23111
ISSN: 2502-6976, E-ISSN: 2580-6297

 StatCounter - Free Web Tracker and Counter VIEW JPED STATS

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.