Konsumerisme dalam Perspektif Jean Baudrillard

Indra Setia Bakti, Nirzalin Nirzalin, Alwi Alwi

Abstract


 

Consumerism has revealed its form. The existence of the ideology has caused ridicule and even opposition from some groups of society, while some other groups support and make it a way of life. But times seem to influence more and more people to choose the consumerist path. Indications that support this argument can be seen from the phenomenon of society making material ownership a measure of success. This article explores consumerism in Jean Baudrillard's perspective using the literature study method. Several references such as books and journals and both written directly by Baudrillard and the works of other authors on the same theme. Baudrillard's three early works brought this study to the discussion of the concept of sign-values and simulation which had made a major contribution to the development of the sociology of consumption studies.


Abstrak

Konsumerisme sudah menampakkan wujudnya. Keberadaan paham ini memunculkan cemoohan bahkan penentangan dari sebagian pihak, sementara sebagian pihak yang lain justru mendukung dan menjadikannya sebagai cara hidup. Namun perjalanan waktu tampaknya menggoda semakin banyak orang untuk memilih jalan konsumeris. Indikasinya dapat dibaca dari kepemilikan komoditas tertentu sebagai ukuran kesuksesan hidup. Artikel ini mengupas tentang konsumerisme dalam perpektif Jean Baudrillard dengan menggunakan metode studi pustaka. Sejumlah referensi seperti buku dan jurnal dijadikan rujukan, baik karya yang ditulis langsung oleh Baudrillard maupun karya-karya penulis lain dalam tema yang sama. Tiga karya awal Baudrillard membawa studi ini mengerucut pada konsep nilai-tanda dan dunia simulasi yang telah memberi kontribusi besar dalam pengembangan ranah studi sosiologi konsumsi.


Keywords


Konsumsi, Konsumerisme, Nilai-Tanda, Simulasi, Consumption, Consumerism, Sign-Value, Simulation, Simulacrum Simulacra

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Irwan. 2007. Konstruksi dan Reproduksi Kebudayaan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Agger, Ben. 2009. Teori Sosial Kritis: Kritik, Penerapan, dan Implikasinya. Terj. Nurhadi. Bantul: Kreasi Wacana.

Baudrillard, Jean. 1983. Simulations. Los Angeles: Semiotext.

Baudrillard, Jean. 1998. The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publications.

Bauman, Zygmunt. 2007. Consuming Life. Cambridge: Polity Press.

Berger, Arthur Asa. 2010. Pengantar Semiotika: Tanda-Tanda dalam Kebudayaan Kontemporer. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Bocock, Robert. 1993. Consumption. London: Routledge.

Boden, Sharon. 2003. Consumerism, Romance, and the Wedding Experience. New York: Palgrave Macmillan.

Campbell, Colin. 2018 [1987]. The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. New York: Palgrave Macmillan.

Corrigan, Peter. 1997. The Sociology of Consumption: An Introduction. London: SAGE Publications.

Dunn, Robert G. 2008. Identifying Consumption: Subjects and Objects in Consumer Society. Philadelphia: Temple University Press.

Featherstone, Mike. 2007. Consumen Culture and Postmodernism. London: SAGE Publications.

Haryatmoko. 2010. Dominasi Penuh Muslihat: Akar Kekerasan dan Diskriminasi. Jakarta: Gramedia.

Kamus Besar Bahasa Indonesia Online, “Arti Kata Konsumsi” (https://kbbi.web.id/konsumsi)

Kennedy, Emily Huddart dan Naomi Krogman. 2008. Towards a Sociology of Consumerism. Int. J. Sustainable Society 1(2): 172-189.

Lodziak, Conrad. 2002 [1988]. The Myth of Consumerism. London: PLoto Press.

Lukmantoro, Triyono. 2004. Ritual Hari Raya Agama: Histeria Konsumsi Massa dan Khotbah Industri Budaya. Jurnal Ilmu Komunikasi 1(1): 19-36.

Miles, Steven. 2006 [1998]. Consumerism as a Way of Life. London: SAGE Publications.

Mufidah, Nur Lailatul. 2012. Pola Konsumsi Masyarakat Perkotaan: Studi Deskriptif Pemanfaatan Foodcourt oleh Keluarga. BioKultur 1(2): 157-178.

Nirzalin. 2013. Mendamaikan Aktor dan Struktur dalam Analisis Sosial Perspektif Teori Strukturasi Antony Giddens. Jurnal Sosiologi Universitas Syiah Kuala 3(3): 15-23.

Paterson, Mark. 2006. Consumption and Everyday Life. London and New York: Routledge.

Pawlett, William. 2007. Jean Baudrillard Against Banality (London and New York: Routledge.

Piliang, Yasraf Amir. 1998. Sebuah Dunia yang Dilipat: Realitas Kebudayaan Menjelang Milenium Ketiga dan Matinya Posmodernisme. Bandung: Mizan.

Warde, Alan. 2017. Consumption: A Sociological Analysis. London: Palgrave Macmillan.

Zamroni, M. Imam. 2007. Mall, Masyarakat Yogya, dan Budaya Konsumsi. Aplikasia Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama 8(1): 14-29




DOI: https://doi.org/10.24815/jsu.v13i2.15925

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

REDAKSI JURNAL SOSIOLOGI USK (MEDIA PEMIKIRAN & APLIKASI): Gedung Program Studi Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik,  Universitas Syiah Kuala, Jln. Tgk Tanoh Abee, Darussalam Banda Aceh, Aceh 23111.Telp. (0651)7555267. eMail: sosiologiusk@gmail.com 

 

Lisensi Creative Commons

All publication by Jurnal Sosiologi USK are licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional