ANALISIS HUBUNGAN ANTARA VOLUME, KECEPATAN DAN KEPADATAN LALU LINTAS (STUDI KASUS : JEMBATAN LAMNYONG, JALAN TEUKU NYAK ARIEF BANDA ACEH)

Ariadi Ariadi, Muhammad Isya, Irin Caisarina

Abstract


Abstract:Jalan Teuku Nyak Arief is one of the road in Banda Aceh with a very dense traffic as it is directly connected with the central area of education which frequently congested especially on Lamnyong bridge. There is the difference number of lane between the approach lane and the bridge lane which causes the reducing of the vehicle speed. The aim of this study was to determine the relationship between the volume, speed and density of the traffic due to the narrowing of the road at the site. Field data collection was carried out for 3 days which is on Monday, Wednesday and Thursday (9th, 11th, and March 12, 2015) for 6 hours per day. The data was collected at peak hours in the morning from 7:00 to 9:00 a.m., daytime hours from 12:00 to 02:00 p.m., and in the afternoon hours from 04:00 to 06:00 p.m. There are 24 groups was occupied during 6 hour observation with 15-minute intervals. In this study, data analysis was conducted based on Indonesian Highway Capacity Manual (MKJI) 1997,using Microsoft Excel software. Three methods were used in determining the relationship characteristics of the traffic: Greenshield linear, Greenberg logarithmic and Underwood exponential. The results of analysis showed that the relationship model that is appropriate for Jalan Teuku Nyak Arief (on the Lamnyong Bridge) is Underwood model. It was obtained that the mathematical model equation for relationship of speed and density (S-D) is S = 30.6496 x e-0.0045(D); for the relationship of volume and speed (V-S) is V = 755.7700 x S - 220.5516 x S (Ln.S); and for the relationship of volume and density (V-D) is V = 30.6496 x D x e-0045(D), with a coefficient of determination is R2 = 0.9145.

 

Abstrak:Jalan Teuku Nyak Arief merupakan salah satu ruas jalan di Kota Banda Aceh dengan volume lalu lintas yang sangat padat karena berhubungan langsung dengan kawasan pusat pendidikan dan sering mengalami kemacetan, terutama pada jembatan Lamnyong. Pada saat memasuki jembatan tersebut terjadi perbedaan karakteristik geometrik jalan dari 3 lajur menyempit menjadi 2 lajur, yang mengakibatkan kecepatan kendaraan menjadi berkurang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara volume, kecepatan dan kepadatan lalu lintas akibat terjadinya penyempitan jalan pada lokasi penelitian. Pengumpulan data lapangan dilakukan selama 3 hari yaitu hari Senin, Rabu dan Kamis (tanggal 9, 11, dan 12 Maret 2015) selama 6 jam setiap harinya yaitu pada jam puncak pagi hari jam 07.00 - 09.00 WIB, siang hari jam 12.00 - 14.00 WIB, dan sore hari jam 16.00 - 18.00 WIB. Selama 6 jam pengamatan terdapat 24 kelompok interval waktu 15 menit. Analisis data didasarkan pada Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997 dengan menggunakan perangkat lunak Microsoft Excel. Dalam menentukan hubungan karakteristik lalu lintas digunakan tiga metode yaitu linier Greenshield, logaritmik Greenberg dan eksponensial Underwood. Dari hasil analisis diketahui bahwa model hubungan yang sesuai untuk ruas jalan Teuku Nyak Arief (pada jembatan Lamnyong) adalah model Underwood dengan persamaan model matematis S = 30,65 . e-0,0045(D) untuk hubungan kecepatan dan kepadatan (S-D) ; V = 755,77 . S - 220,55 . S (Ln.S) untuk hubungan volume dan kecepatan  (V-S) ; dan V = 30,65 . D . e-0045(D) untuk hubungan volume dan kepadatan (V-D), dengan nilai koefisien determinasi (R2) = 0,9145.


Keywords


Volume, speed, traffic density, Greenshield linear, Greenberg logarithmic, Underwood exponential

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.