STUDI DAMPAK LALU LINTAS KAWASAN AKIBAT PEMBANGUNAN JALAN LAYANG (FLYOVER) SIMPANG SURABAYA DAN JALAN LINTAS BAWAH (UNDERPASS) KUTA ALAM KOTA BANDA ACEH

Dedek Ariansyah, Sugiarto Sugiarto, Sofyan M. Saleh

Abstract


Abstract: Increased vehicle ownership rates in Banda Aceh cause transportation problems, namely congestion. One point with a fairly high level of congestion is the area Simpang Surabaya and Simpang Kuta Alam. The capacity of roads that began to not be able to serve the flow of vehicles through it and due to limited land in the two intersections, the Government of Aceh decided to build a Flyover at Simpang Surabaya and build a Underpass at Simpang Kuta Alam. This development caused congestion and increased loading in several roads around the development area. The purpose of this research is to analyze the impact of traffic caused by the construction of Flyover and Underpass during construction period. This study uses the method of MKJI. The location of this research lies in the road segment that is imposed due to the development of Flyover and Underpass. The data collected are local road geometric, volume and speed data. Volume of peak hours and average space velocity ie On Jalan TM Hasan for 1,951 smps / hour and 30.75 km / h, Jalan T. Hasan Dek for 2,668 smps / hour and 22.50 km / h, and Jalan T. Iskandar for 1,243 smp / hour and 31,16 km / hour.

 

Abstrak: Tingkat kepemilikan kendaraan yang terus bertambah di Kota Banda Aceh menyebabkan permasalahan transportasi yaitu kemacetan. Salah satu titik dengan tingkat kemacetan yang cukup tinggi adalah kawasan Simpang Surabaya dan Simpang Kuta Alam. Kapasitas jalan yang mulai tidak mampu melayani arus kendaraan yang melaluinya dan karena keterbatasan lahan di kedua simpang tersebut, maka Pemerintah Aceh memutuskan untuk membangun Flyover pada Simpang Surabaya dan membangun Underpass pada Simpang Kuta Alam. Pembangunan ini menimbulkan kemacetan dan meningkatnya pembebanan di beberapa ruas jalan di sekitaran kawasan pembangunan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisa dampak lalu lintas yang ditimbulkan akibat pembangunan Flyover dan Underpass pada masa konstruksi. Studi ini menggunakan metode dari MKJI. Lokasi penelitian ini terletak pada ruas jalan yang mengalami pembebanan akibat pembangunan Flyover dan Underpass. Data yang dikumpulkan adalah data geometrik jalan, volume dan kecepatan setempat. Volume jam puncak dan kecepatan rata-rata ruang yaitu Pada Jalan T. M. Hasan sebesar 1.951 smp/jam dan 30,75 km/jam, Jalan T. Hasan Dek sebesar 2.668 smp/jam dan 22,50 km/jam, dan Jalan T. Iskandar sebesar 1.243 smp/jam da 31,16 km/jam.


Keywords


Kinerja; Andalalin; Flyover, Underpass; MKJI; Pembebanan Jaringan Jalan.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.